Перевізники-нелегали і Uber shuttle. Ваші життя та здоров’я у небезпеці!

Вітаю! Я – Костянтин Бондарєв, народний депутат України і за сумісництвом бармен. Я запрошую у свій політичний бар лідерів громадської думки на відверту розмову про бачення розвитку України і про наболіле. Мій бар в 10 хвилинах від парламентського кварталу. Хочете кави або чогось міцнішого – будь ласка.

Сьогодні хотів би вам запропонувати професійну дискусію на тему транспорту, а саме перевезень. Ми всі так чи інакше використовуємо громадський транспорт  у своєму повсякденному житті. До мене в гості завітав фахівець у сфері транспортної інфраструктури Володимир Балін. Хочу зазначити, що пан Володимир має не тільки профільний досвід, але й фахову освіту. Працює в галузі з 1995 року. Сьогодні він перший віце-президент ГО “Український транспортний союз”.    

Костянтин Бондарєв: Ми всі бачимо, що з’явилися такі перевізники, які мають назву Uber, Bolt та інші. Я хотів поставити питання з приводу Uber shuttle. Чи мають вони ліцензію та які вони взагалі повинні мати документи, аби працювати повністю в законодавчому полі?

Володимир Балін: Я коротко скажу про Uber, Bolt, Uklon − це не перевізники, це компанії, які по факту передають інформацію між перевізником і пасажиром. Фактично ці компанії надають послуги як пасажиру, так і водію транспортного засобу. Вони − посередники і їх діяльність не ліцензується. Якщо говорити про Uber, то він нерезидент України, він не сплачує податки в Україні, всі податки сплачуються в Нідерланди. Що стосується Uber shuttle, це окрема тема і слід зазначити, що в травні 2014 року цей сервіс презентували мер Києва Кличко та на той момент міністр інфраструктури пан Омелян. І ми тоді говорили, що це беззакона діяльність, ми зверталися до Укртрансбезпеки і ми знаємо, що перші місяці транспортні засоби, які працювали під цим брендом були взагалі без ліцензії. За нашими даними вони сьогодні все ж таки отримали ліцензію. Але все одно Uber shuttle − це не ліцензіат і нерезидент України. Це такий бренд. Він отримує гроші від пасажирів і якимось чином розраховується з перевізниками. За нашими даними сьогодні більшість автобусів дійсно ліцензіати, але Uber shuttle сьогодні фактично створив паралельну маршрутну мережу. Вони здійснюють паралельні перевезення і порушують тим самим законодавство про автомобільний транспорт у частині того, що це регулярні перевезення і потрібно необхідно отримати дозвіл або укласти угоду з органом виконавчої влади. Для Києва − це відповідний департамент КМДА. Для перевезень у Київській області − це Київська обласна державна адміністрація. 

Я хотів би дещо зауважити. Перше, наскільки я зрозумів, з точки зору держави Uber shuttle не є суб’єктом господарської діяльності, який сплачує податки − це якась посередницька функція компанії-нерезидента, яка отримує в Україні гроші за послугу потім розраховується з людиною, яка виконує цю послугу, але не сплачує податки в Україні?

За нашою інформацією вони сплачують податки в іншій державі. Ми сподіваємося, що хоча б там вони платять, бо в Україні вони точно нічого не сплачують. Я хотів зазначити, що 2 тижні тому була нарада в Міністерстві інфраструктури, там піднімалося питання нелегальних перевізників, в тому числі там озвучували і Uber shuttle. На мою думку, Uber shuttle − це взагалі апогей нігілізму автотранспортного законодавства. Відповідно й апогей того, що влада не може щось зробити з цим ринком нелегальних перевезень. А це дуже важливе питання для наших перевізників, які здійснюють сьогодні регулярні перевезення, забезпечують безпеку перевезень, здійснюють соціальні перевезення. В більшості випадків їх тарифи регулюються. І багато питань у тому, які вони беруть навантаження. Більше того, держава сьогодні пропонує обладнати до 50% транспортних засобів спеціальним обладнанням, аби перевозити маломобільні групи населення. Тобто держава через законодавчі акти впливає на те, щоб перевізник все більше і більше відповідав вимогам, а водночас існує бізнес, який працює не сплачуючи податки. 

Багато хто з нас чув, що десь раз на рік виникають страйки перевізників, які критикують владу за непрозорість конкурсу на той чи інший маршрут. Наскільки я розумію, як людина, яка вже має певний досвід у законодавчій сфері і сфері місцевого самоврядування, питання полягає завжди у тому, що місцева влада, коли проводить ці конкурси вона дає відповідну кількість маршрутів. Давайте будемо відвертими, які приносять більше доходу, але й дають певне навантаження − це маршрути, які не користуються попитом, але соціально необхідні, наприклад, у якісь далекі села. Потім є питання пільгових пасажирів, наскільки я знаю, вже декілька років, десь 3-4, на Київщині так точно, держава взагалі не компенсує ці пільгові перевезення. Тому власники цих маршрутів (компанії, які приймають участь у відповідних конкурсах) вони завжди балансують між інтересами громадськості, держави і власним бізнесом. І разом з тим з’являється зараз новий гравець, який не має ніякого соціального навантаження і взагалі не приймає участі у цих конкурсах, просто приходить, так це відбувається? 

Так. Я хотів би пояснити, що, на жаль, в нашій державі багато років існують паралельні маршрутні мережі, це стосується міжобласних перевезень. І дійсно, вони виграють економічно. Чому нелегальні перевізники купляли машини і йшли туди? Тому що конкурс проходити не потрібно, нести додаткові навантаження, спочатку не потрібно було отримувати й ліцензію. Як правило, вони працюють по наповненню, а не по графіку, не возять пільговиків. Сьогодні не стоїть питання прибрати нелегалів, а встановити для ринку перевезень однакові правила для всіх. Це, на нашу думку, основне завдання державного регулятора. Всі через конкурс, тоді всі через конкурс, всі поза конкурсом в умовах вільного ринку, будь ласка, зробіть, як у Європі допуск, щоб дійсно, коли людина сідає в автобус розуміла, що дійсно вона сіла до перевізника, який буде нести відповідальність у разі, якщо з нею щось трапиться. Тому сьогодні, якщо говорити про Uber, наприклад, коли ми замовляємо таксі, фактично приїжджає перевізник, який до Uber безпосередньо не має відношення. Кому потім ми будемо пред’являти претензії? Така сама ситуація сьогодні і з Uber shuttle, ми замовляємо якусь послугу, а квиток нам ніхто не видає, ми не знаємо чи застрахований цей перевізник, чи ні. А при цьому, хто буде відповідати, якщо щось трапиться? Скоріш за все власник автобусу. 

Скажіть, будь ласка, сьогодні за статистикою кричущі цифри загиблих на дорогах України. Останні 3 роки ця цифра сягає не менше 3200 осіб. За останні 5 років військового конфлікту з Росією загинуло понад 10 тисяч людей, а на дорогах України така ж сама цифра. Uber shuttle надає якісь гарантії людині, яка користується його послугами? 

Uber shuttle не є перевізником. Коли пасажир сплачує Uber shuttle через телефон якісь кошти, я не впевнений, що це свідчить про те, що цей пасажир у цій поїздці застрахований. Ця відповідальність, знову наголошую, на тому перевізнику, який здійснює перевезення, хоча ми з ним ніяких стосунків не маємо. 

Тобто держава не контролює це?

На скільки я розумію, ні. Тим більше, що останні роки були заборонені ліцензійні перевірки. Я не впевнений, що зараз ті перевізники, які працюють з Uber shuttle, потрапили в план перевірок.  

Який державний орган має це контролювати?

Це Укртрансбезпека та поліція. Але я думаю місто Київ і Київська обласна державна адміністрація мають також це контролювати, як організатори перевезень на маршрутах, бо фіскальну політику Укртрансбезпека та поліція не зможе відразу перевірити. 

А що стосовно якості послуги, яку отримує наш громадянин від компанії Uber?   

Тут багато складових. Перша складова: сьогодні, якщо ми говоримо про регулярні сполучення, а це регулярні сполучення без відповідних дозвільних документів, то легальний перевізник не може використовувати машини, які здебільшого використовує Uber shuttle. Тому що є пряма заборона закону “про автомобільний транспорт” відносно використання переобладнаних з вантажівок автобусів. Якщо перевірити VIN-коды автобусів, які працюють сьогодні в Uber shuttle, то переважно це будуть переобладнані вантажівки. Легальний перевізник їх би використовувати не зміг. Що стосується безпеки я скажу таке, мені невідома статистика на сьогодні, але в 2011 році ми вели статистику по Укртрансбезпеці по Україні, так водії переобладнаних ТС давали нам 25% ДТП при цьому їх тяжкість була 40%. Тобто загиблих і травмованих було значно більше. Чому? Тому що є 2 фактори: швидкість, з якою їде ТС, і якість переобладнання. Те, що я бачив позавчора, наш колега показував, як цей ТС (Uber shuttle) їде по кільцевій міста Києва зі швидкістю понад 100. Про яку безпеку можна говорити, якщо там, де можна їхати 50, вони їдуть 100. Тобто, якщо б не дай боже була б ДТП, я бачив особисто, коли працював на державних посадах і виїжджав на резонансні ДТП, як ці стільці (сидіння у переобладнаних ТС) буквально складаються. На око ми не можемо оцінити якість переобладнання, але я впевнений, що у разі ДТП тяжкість наслідків у таких машин значно вища.   

Яка у Uber shuttle доля ринку сьогодні?

Вони на своєму сайті офіційно презентували 26 маршрутів. Я не думаю, що це дуже великий відсоток сьогодні. Але те, що вони роблять на ринку Києва і Київської області, я впевнений вони планують взяти цей ринок під себе, а місту залишити виключно соціальні перевезення. Якщо сьогодні держава не зробить все для того, щоб унеможливити такі перевезення, то вони будуть завойовувати ринок. Вони вже рік працюють у місті Києві, нещодавно почали працювати у Київській області. А завтра можуть поїхати і на міжобласть, ніхто ж не заперечує, держава ніяк їх не контролює.  

Яка державна установа все ж таки має врегулювати ринок перевезень? Чия це відповідальність?

На мою думку, було б логічно, якщо б це питання вирішувало Міністерство інфраструктури. Давало б завдання Укртрансбезпеці, податковій, поліція рекомендувала б, що робити в межах робочої групи. При цьому контролювало б, організаторів всіх рівнів, а я підкреслюю, що сьогодні Київська обласна державна адміністрація і місто Київ (їх відповідні департаменти) мають подвійне підпорядкування. Вони підпорядковуються не тільки головам адміністрацій, а й Міністерству інфраструктури. Міністерство інфраструктури мало б наполягати на тому, щоб відповідні організатори перевезень також очолили такі робочі групи, скоординували роботу всіх державних контролюючих органів відповідно до статті 30 закону “про місцеві державні адміністрації”. Якщо хтось з контролюючих органів щось не робить або робить не так, про це має інформуватися міністерство. Це має бути системна робота. Я впевнений, що і громадськість має включитися у цей процес. Ми будемо звертатися і до вас, як до народного депутата (до Костянтина Бондарєва), і до голови комітету, щоб було проведено круглий стіл з цього питання за участі міністерства. Ми готові надати методичні рекомендації. Це спільна біда і саме міністерство має визначитись за якими правилами ми всі працюємо: або вони одні для всіх, або їх не існує взагалі. 

https://www.youtube.com/watch?v=xLeHgH98Ilw&t=11s

Поділитися у соцмережах:

Останні новини

24.02

24.02

«Батьківщина» продовжує боротися проти закону про мобілізацію

«Батьківщина» продовжує боротися проти закону про мобілізацію

З Днем Мови!

З Днем Мови!

Календар новин
Березень 2024
пн
вт
ср
чт
пт
сб
нд
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31